Integration- Visma Business WooCommerce

Visma Business

Integration- Visma Business WooCommerce

Låt Visma Business och WooCommerce prata med varandra!

Önskar ni ha ett automatiskt flöde mellan Visma Business och WooCommerces så har ni hittat helt rätt. Webbintegration bygger på data som exporteras och schemaläggs vilket innebär att Wo0oCommerce uppdateras med det intervall som passar er. Fast att de tekniska förutsättningarna finns så är det (tyvärr) vanligt att många företag sitter med system som inte kommunicerar, vilket innebär alltså att det finns en tydlig tidstjuv!

Med sammankopplade system kommer du alltså nå högre automatisering av flödena, förkortar ledtider och säkrar upp att grunddatat endast behöver underhållas från ett ställe. Era processer kan säkras upp utan något manuellt arbete och ni frigör personer som istället kan lägga tid på verksamheten.

Det finns alltså vinster att hämta när du kopplar samman Visma Business och WooCommerce. En stor fördel är att hela tiden kunna hålla tempot uppe för webbkunderna – nya produkter, bilder och priser blir uppdaterade så fort de har kommit in till affärssystem. Nya kunder och beställningar hamnar i Visma Business utan omvägar och mänskliga fel som annars skulle kunna uppkomma. Detta leder i sin tur till ökad försäljning och tillväxt – samtidigt som du kommer lägga färre timmar på att administrera.

Ju mer data som kan utbytas desto större blir alltså nyttan av att koppla samman Visma Business med WooCommerce. Om du räknar på värdet av tid som ni kommer att bespara, fel som uteblir men också nöjdare kunder så visar det sig att integrationen blir lönsam redan vid små transaktionsmängder.

 

Vad ingår i webbintegrationen mellan Visma Business och WooCommerce?

För att sammanfatta integrationen har vi satt ihop ett antal punkter nedan:

Utöver de vanliga kunduppgifterna följer dessutom leveransadresser med om de är kopplade i Visma Business. Detta kan möjliggöra en dropdown meny i webshopen där ni alltså kan välja bland leveransadresserna.

I vårt standarduppsätt exporterar produktinformation- alltså den info som man normalt behöver men om ni vill ha fler fält från artikelregistret som inte finns med i standardexporten så går det normalt att ordna.

Produktkategorier kan bli hanterad i Visma Business för att sedan skicka vidare till WooCommerce webbshop och kategoriseringen använder man för att bygga upp en tydlig struktur.

Försäljningspriser per artikel ingår i standardintegrationen och exporten erbjuder dessutom kundunika priser och rabattavtal, detta innebär att en kund som har ett inlog till webbshopen kan tydligt se sina egna priser.

Export av uppdaterat lagersaldo kan också utföras och detta jobb schemaläggs med fördel tätare än de övriga registerexporter.

När en kund avslutar ordern i webbshopen hämtas aktuell kundkorg ner till Visma Business och läser in automatiskt i systemet. Order som kommer in via webbshopen kodas upp för att kunna kontrolleras innan den går vidare i det normala flödet.

 

Utökning av webbintegrationen

Det finns också möjlighet till utökning av webbintegrationen, exempelvis betalning via Klarna, redovisningstransaktioner och förutom vanliga register kan man också få med sig orderhistorik och reskontra.

 

Använder ni någon annan plattform än WooCommerce?

Inga problem, vi har fler integrationer mot andra plattformar, kontakta oss här eller fyll i formuläret så hör vi av oss till er inom kort och berättar mer.

 

 

 

Fler nyheter