ekonomisystem

Autopay, 3 januari 2020

Automatisera betalningsflöden mellan Visma Business och banken

Autopay

Mycket av den hantering som ligger till grund för betalning av leverantörsfakturor och mottagande av kundinbetalningar bygger på filer som skickas och tas emot. Med hjälp av Autopay automatiserar ni era betalningsflöden och slipper manuell handpåläggning vilket innebär att ni kan lägga tid på annat.

För att automatisera hanteringen av betalningsflödet har Visma skapat tjänsten AutoPay som helt ersätter befintlig manuell filhantering. AutoPay är skapat i samarbete med Nordiska banker och säkerheten är testad och verifierad.

 

Utbetalningar

Traditionell hantering av leverantörsbetalningar innebär att man kopplar upp sig mot banken för att manuellt ladda upp betalningsfilerna (det här vill vi inte längre göra). Man måste logga in sig med dosa för att kontrollera att filen kommer över.

AutoPay tar bort hela filhanteringen som laddas upp och ner, det sker istället med automatik via en krypterad kanal. Med andra ord så är din reskontra alltid uppdaterad med senaste betalningarna.

 

Inbetalningar

För att hämta kundinbetalningarna behöver ni per idag logga in på banken och ladda ner och hämta filen som skall läsas in i Visma Business. Med AutoPay behöver inga filer hämtas, inbetalningarna kommer in i affärssystemet per automatik vilket innebär att inläsningen är klar, inbetalningen lägger sig som en bunt och är färdig för att uppdateras. Reskontran är på så sätt alltid uppdaterad.

 

Fyll i formuläret så hjälper vi er att komma igång med Autopay

Fler nyheter